Mediate BC Blog

"What is Mediation?" in Farsi - تعریف میانجی‌گری

Posted by Guest.Author

از زمانی که انسان توانایی سخن گفتن پیدا کرده و در نتیجه امکان اختلاف پدید آمده، میانجی‌گری وجود داشته است. میانجی‌گری شیوه‌ای باستانی است که در همه‌ی زبان‌ها و فرهنگ‌ها پیشینه دارد.

در فرهنگ فارسی‌زبانان میانجی‌گری پیشینه‌ی دیرینه‌ای دارد. معمولا طرفین مناقشه نخست برای حل اختلافات خود در زمینه‌های مالکیت املاک، شراکت تجاری، و اختلافات خانوادگی به بزرگان خانواده، شهر یا روستا مراجعه می‌کردند. چنانچه اختلاف از طریق میانجی‌گریِ حل نمی‌شد به شیوه‌های دیگر از جمله مراجعه به دادگاه متوسل می‌شدند.

این روزها، در بریتیش کلمبیا، میانجی‌گری تعریف خاص‌تری دارد، اما اصول اساسی آن همچون گذشته است. 

مراحل میانجی‌گری

‌‌میانجی‌ در محیطی قابل اطمینان و محرمانه به طرفین اختلاف در جهت حل اختلافاتشان کمک می‌کند. میانجی‌ها بی‌طرف هستند، قضاوت نمی‌کنند و برای طرفین تصمیم نمی‌گیرند.  این جریان غیررسمی و محرمانه اضطراب رویه‌های قضایی و هزینه‌های دادگاه را ندارد. بسته به موضوع اختلاف، توافقنامه حل اختلاف را می‌توان در نظام قضایی ثبت کرد و در این صورت این توافقنامه اعتبار حکم دادگاه را پیدا می‌کند.

موارد استفاده از میانجی‌گری

میانجی‌گری تنها راه مناسب برای حل اختلافات نیست. بسته به موارد اختلاف راه‌‌های مختلفی برای حل اختلاف وجود دارد.

در بیشتر موارد، مذاکره بهترین راه حل اختلاف است، اما مذاکره بدون حضور میانجی  ممکن است به سادگی از مسیر خارج و خصمانه شود. در این صورت، ارتباط مختل می‌شود، و اگر موضوع مورد اختلاف مهم باشد- برای مثال، اگر ملک، شراکت تجاری، فرزندان، یا سالمندان در خطر باشند- شخصی بی‌طرف، مثلا یک میانجی، بهترین راه حل برای حل و فصل مناقشه خواهد بود.

برای این‌که میانجی‌گری موفق باشد، هر دو طرف مناقشه باید در انتخاب میانجی‌ توافق کرده به او اعتماد کنند. اگر یکی از طرفین تمایل به مشارکت نداشته باشد، یا اگر طرفین از طریق میانجی‌گری به موافقت نرسند، راه‌های دیگر حل اختلاف مانند میانجی‌گری-داوری (روشی ترکیبی از میانجی‌گری و داوری)، داوری یا دادخواهی (در دادگاه) ممکن است در نظر گرفته شوند.

 

مراحل حل اختلاف از طریق میانجی‌گری

معمولا، جریان میانجی‌گری را می‌توان در چهار مرحله بیان کرد:

  1. گفتگوی اولیه با میانجی: پس از توافق طرفین مناقشه در انتخاب میانجی و تایید میانجی برای مناسبت میانجی‌گری در حل اختلاف، طرفین و میانجی تبادل اطلاعات می‌کنند. 
  2. آمادگی: هنگامی که طرفین در انتخاب شیوه‌ی میانجی‌گری و میانجی توافق کردند، میانجی به طور جداگانه و در یک جلسه‌ی مقدماتی طرفین را برای گردآوری اطلاعات لازم ملاقات کرده و مناسب بودن شیوه‌ی میانجی‌گری را تایید می‌کند.
  3. جلسه‌ی میانجی‌گری: این جلسه ممکن است رو در رو،  در اتاق‌های مجزا، از طریق تلفن یا غیره صورت پذیرد. معمولا میانجی برای تکمیل مدارک یادداشت برمی‌دارد.
  4. مستندسازی: میانجی تلاش می‌کند تا همه‌ی توافقات طرفین تا جای ممکن روشن و بدون ابهام در یک تفاهم‌نامه ثبت شود. اگر میانجی صلاحیت کار حقوقی داشته باشد، توافقات بین طرفین را در قالب یک قرارداد الزام‌آور قانونی ثبت خواهد کرد. سپس میانجی می‌تواند توصیه‌های مربوط به مرحله بعد را ارائه کند.

نقش Mediate BC

از آنجایی که میانجی‌گری عملی حرفه‌ای است و میانجی باید آموزش‌های لازم را دیده باشد، حفظ استانداردها بسیار مهم است. هر شخصی می‌تواند خود را میانجی بنامد و برای خدماتی که ارائه می‌کند دستمزد دریافت کند. احتمالا این روش مراجعه‌کنندگان و دیگر میانجی‌ها را به مخاطره می‌اندازد. به همین دلیل Mediate BC شکل گرفته است.

Mediate BC سازمانی غیرانتفاعی است که هزینه‌های آن را دولت بی‌سی و بنیاد حقوقی می‌پردازد و هدف آن مدیریت میانجی‌ها و میانجی‌-داورها برای حفظ منافع عمومی و استانداردهای حرفه‌ای است.

مرحله بعدی

پس اگر طرفین مناقشه برای حل و فصل اختلافلات خود به کمک نیاز دارند به جای مراجعه به دادگاه می‌توانند استفاده از شیوه‌ی میانجی‌گری را در نظر بگیرید.

در زیر فهرستی از میانجی‌های استان که به زبان فارسی سخن می‌گویند آمده است.

                                                                                                                   میترا کیامنش

 

About this Blog

Mediate BC tries to provide valuable information to inform the public about effective conflict resolution. This blog is one of the ways we're doing that. See all the blog posts here.

 

Are you a conflict resolution practitioner?

We also have a Mediator Blog tailored to you. 

VIEW MEDIATOR BLOG

 

Disclaimer

The thoughts and opinions expressed here may change from time to time. We consider this a necessary consequence of having an open mind and a commitment to continued learning. As such, any thoughts and opinions expressed within out-of-date posts may not be the same, or even similar, to those held by contributors today.

Categories

Access to Justice

Posts related to: Access to Justice

Education

Posts related to: Education

Family

Posts related to: Families